Analys av en webbplats

Jag har valt att analysera hemsidan som Biltema har:

Syfte: Webbplatsens syfte är att sälja saker som finns i butiken. Det finns även olika guider för varierande syfte och uppdrag. Högst uppe på sidan kan man välja vilket varuhus man kommer att handla för att se om varan finns i butiken. Om man handlar flera gånger så finns det möjlighet att skapa ett konto och då kan man handla kampanjprodukter till specialpriser, skapa inköpslistor och få en översikt över inköpen med digitala kvitton. Kontot kallas ”Mitt Biltema”

Längst nere på hemsidan finns det möjlighet att registrera sig för nyhetsbrev där man blir informerad om nyheter, erbjudanden, tävlingar och information om evenemang. Där finns det information om ”OM BILTEMA”, ”KUNDSERVICE” och ”KONTAKTA OSS”, under dessa rubriker har man radar upp i kolumner det som är relevant information. Där finns det även länkar till andra sociala medier som Facebook, Instagram och YouTube. Samt att det finns en ”BILTEMA-APPEN” för mobila enheter.

Målgrupp: Genom att det finns så många saker på hemsidan så vill jag nog hävda att målgruppen är redan från barn och uppåt i ålder, ingen begränsning. Jag anser att genom att det finns till exempel leksaker på ”Fritid / Leksaker” så startar det redan där. Dom har dessutom skrivit ”Välkommen till hela familjens varuhus” på informationssidan för ”Om Biltema”

Navigering: Det är enkelt att navigera mellan dom olika avdelningarna genom att hemsidan är uppbyggd på olika special rubriker, till exempel om ”Bil - MC” där får man en meny på vänster sida som man kan välja vidare om vad det är man söker.

Själva menyn är sorterad i bokstavsordning och när man väljer ett område så finns det ”Tillbaka till” länkar så att man kommer tillbaka till samma ställe som nyss. När man är på en sida och tittar på utvalda varor så kommer det fram upptill en sökruta, så den har man tillgång till hela tiden så att man kan fort utföra en sökning.

Bilder: Under vardera huvudrubrik så är det en stor bild som har anknytning till motsvarande ämne, till exempel om man väljer ”Båt” så är bilden en båthamn och en familj på en båt. Sedan finns det fyra mindre bilder på några speciella områden som beskriver olika moment om båtar. När man väl har hittat det man söker så är det en liten bild på saken och när man har valt att se mer information då är bilden lite större och det finns möjlighet att man kan få en större bild för att se att det är rätt val.

Tillgänglighet: Hemsidan är med olika färger och när man har valt en huvudrubrik så blir sidorna med samma färg som det finns under huvudrubriken. till exempel ”Bilvård” är med röd och då blir det en röd vertikal list till vänster och den stora bilden har en övre kant i samma färg. Om man har nedsatt synförmåga så är sidorna designade med bra färg och kontrast, så där tror jag att man kan nog se lite konturer och om man har en surfplatta så kan man förstora upp texten till stora bokstäver utan att det tappar skärpan.

Responsivitet: Hemsidan har bra responsivitet när man använder mobilen med liten skärm. Likaså är den fungerande till surfplatta samt datorskärm. Jag har även prövat ”Responsive design checker” där det fungerar fint att få sidorna i olika storlekar.